Ik ben hier in de Belfortstraat bij Huize Colette, de gezellige chocolaterie –  boekenhuis. Dit is een van de 68 hartelijke handelszaken die meedoet met het project Enchantée. Helaas was Colette niet aanwezig maar ik trof in de plaats Joren en Lander , twee van haar lieve medewerkers, aan. Zo hier zitten we dan Lander, ik val meteen met de deur in huis:

Wat trok jou aan in dit project?

Onze bazin is een vrouw met een gouden hart en draagt graag als biologiste en medelevende persoon haar steentje bij voor mensen die het moeilijk hebben. Ons kenmerk is dan ook gezelligheid. Toen zij hoorde van dit project, was ze meteen geïnteresseerd.

Ondertussen zijn jullie al een 1,5 jaar aangesloten bij Enchantée. Komen er regelmatig enchanteeërs, zoja zijn het dan vaak dezelfde of ziet u ook regelmatig nieuwe gezichten?

Onze setting bestaat uit 2 verdiepingen, we komen heel vaak nieuwe mensen tegen, maar vaak keren ook bekende gezichten terug. We mogen wel zeggen dat onze plek populair is, dat we zowel uitgesteld eten en / of koffie hebben, maar ook openstaan voor een warme babbel naargelang hoe druk het is. En als er echt niks in de aanbieding staat, kunnen we altijd nog een glaasje water aanbieden en ook een plek om even tot rust te komen.

Zijn er enige problemen geweest met Enchantee bezoekers?

Gelukkige in het voorbije jaar hebben we meestal geen klachten of moeilijkheden gehad, ik kan wel 2 voorbeelden geven wanneer het bijna uit de hand liep.

 Zo was er een vrouw met gezondheidsproblemen en we hebben toen ondekt dat zij ook op dat moment incontinent was. Daarna hebben we haar vriendelijk verzocht om zich ergens te laten verzorgen, en haar doorverwezen naar een plaats waar een douche was of haar kon laten verzorgen. Helaas hebben we haar verzocht om de zaak te verlaten, wegens klachten van andere klanten.

Zo hebben we ook nog een ander voorbeeld, een man die kwam voor een gratis ontbijt en hij kreeg er ook nog een drankje bovenop wat al meer is dan voorzien. Toch bleef deze man opdringerig vragen naar extra beleg en meer. Deze man hebben we ook helaas moeten vragen om door te gaan, want we hadden alles gedaan wat we konden doen voor hem.

Maar over het algemeen hebben we fijne contacten gelegd, geen escalerende gevallen, maar door deze  incidenten hebben we wel geleerd onze grenzen te stellen.

Enchantée is genomineerd voor de samenlevingsprijs, hoe schat je onze kansen in?

Super, gefeliciteerd. Het is ook een heel mooi initiatief, en het zorgt er ook voor dat het onbegrip en het taboe over mensen in problemen en die ook dakloos zijn en/ of arm toch terecht kunnen op gezellige plekken zoals die van ons, maar ook vele andere.

Wij steunen jullie met heel ons hart, wij gaan zeker stemmen.

Deelnemen aan een project zoals Enchantée houdt ook wel een klein risico in. Maakt jullie zaak winst of verlies sinds jullie zijn aangesloten bij het project?

Verlies is er niet, maar ook geen uitgesproken winst. Bijvoorbeeld, de boeken die hier ter beschikking staan voor de mensen kunnen gelezen worden, maar ook verkocht, en wat verkocht wordt gaat integraal naar het project Enchantée. Ook motiveren wij de mensen, de klanten om een donatie te doen of we schenken een deel van ons drinkgeld aan het project. Ook worden overschotten meegegeven aan de mensen die het kunnen gebruiken. Ook hangt er in de toilet een sensibileseringsposter van Enchantée genaamd “Give A Shit”, waardoor mensen worden geprikkeld om info te vragen over het project en te doneren.

Wat we horen in meerdere hartelijke handelszaken is dat er soms zoveel Enchantee bezoek komt, dat er op die dag niets meer overschiet van de uitgestelde diensten. Wat zegt u dan tegen een Enchantée bezoeker wanneer er niets meer is?

Het hangt er vanaf, elke dag hebben we een bepaald budget waarmee we Enchantée bezoekers kunnen gelukkig mee maken. Dan kunnen we enkel een glaasje water aanbieden, maar dan zeggen we er altijd bij,  u mag altijd terugkomen, morgen of een andere dag van de week. U bent altijd welkom, soms hebben we eten aan de kant staan, en geven we dit mee. Op = op.

Ik heb gesproken met Lander, medewerker van Huize Colette.  Bedankt voor dit interview en tot ziens.